woensdag 17 maart 2010

E-cursus 23-archiefdingen.nl

Nooit gedacht dat ik zo veel zou leren in zo'n korte tijd.

Maar ik werd een gewaarschuwd mens, in Ding 1 staat duidelijk "het zal pittig worden, het zal nogal wat tijd van je vragen, wees erop voorbereid dat het je zelfs zal frustreren (!), maar als je eenmaal op gang bent zal je merken dat het erg leuk is om op deze manier te leren."

Wat mij betreft klopte dat helemaal. Ik vond het heel fijn om in een eigen tempo (weliswaar verhoogd door de tijdsdruk) in 24/7 zaken te ontdekken.

De 'in plain English' filmpjes van de Common Craftshow zijn echt geweldig, zo simpel en toch zo duidelijk. Terwijl je het programma doorloopt zie je bij elk Ding diverse sites om uit te kiezen. Het was niet mogelijk om alle links te volgens en te bekijken, maar er was voor ieder wat wils.

De eerste Dingen gingen wat moeizaam. Ik kreeg het niet altijd direct voor elkaar (onderdeel frustratie), maar gaandeweg ging het steeds beter en kreeg ik de smaak te pakken. Toen er ook 'lezers' voor het blog opdoken en ikzelf 'volger' werd, werd het interessant.

Er zijn dingen waar je meer aan hebt en waar je meer mee hebt dan andere.
Del.icio.us lijkt mij een handige tool die ik graag voor mijn eigen bladwijzers zou willen gebruiken. Mijn enigste en grootste aarzeling betreft echter het delen met andere gebruikers op het internet.

Deze week heb ik een kleine enquête gehouden op het werk om te kijken hoeveel mensen het RSS-fenomeen kennen. Nou dat viel tegen. Hier ligt dus een Ding voor mij om op te pakken en uit te leggen aan mijn collega's. Want wat is nu handiger dan het laatste (vak)nieuws aangereikt te krijgen i.p.v. het te moeten zoeken.

De online kantoortoepassing vind ik een topper, die ik er graag in wil houden. Dit Ding is zeer eenvoudig toe te passen en ideaal als je met anderen tezamen iets moet schrijven.

Ook voor social tagging zie ik wel mogelijkheden. Ons archief heeft vele foto's waarvan wij meestal niet weten waar ze genomen zijn, wie er op staan, ter gelegenheid waarvan etc. Op onze website zouden we een plekje kunnen creëren waar burgers de gelegenheid krijgen om bijvoorbeeld maandelijks te reageren op enkele geplaatste foto's. De mensen kunnen dan vertellen wat zij herkennen door tags in te vullen.
Voor de wiki geldt eigenlijk hetzelfde als social tagging. Hier zou ik ook gebruik van willen maken, precies zoals de wiki Sint-Anna Ter Muiden.

Sociale netwerken kende ik al, maar tot nog toe heb ik daar weinig mee gedaan. Dizzie.nl spreekt mij wel aan, dit is een netwerk over boeken en literatuur en ik voelde mij er meteen thuis. Dit netwerk sluit goed aan bij mijn interesses. Dit geldt ook voor Library Thing ook een heerlijke site waar ik nog vaak zal komen vooral omdat daar Engelse boeken worden behandeld. Met de aanschaf van een e-reader zal ik in de toekomst veel boeken willen downloaden en dan komt een site waarin boeken worden besproken, heel goed van pas.

Genealogie en Footnote zijn mooie sites, ik heb op beiden rondgeneusd. Op dit moment heb ik op mijn werk echter weinig van doen met dit onderwerp en ook privé ben ik niet geïnteresseerd, dus dit laat ik voor wat het is.

2.0 gaat wat mij betreft over 'delen', het delen van informatie. Voor het archief is dat het delen van de informatie die wij in onze kelders bewaren. Veel van deze interessante zaken kunnen toegankelijk worden gemaakt door ze te digitaliseren.

Al met al een hele nuttige en boeiende cursus. Ik ben een stuk vrijer en handiger geworden voor wat betreft het werken op internet. De term 2.0 is voor mij meer gaan leven door het zelf te ervaren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten